Indskolingen (0.-2. kl.)

Viby Friskoles indskoling omfatter 0., 1., og 2. klasse.

Rammerne skal være trygge. Vi tilstræber at optage 20 elever i børnehaveklassen, men det kan nogen gange blive til en eller to mere. Såfremt der er mere end 20 i en klasse, så optages der ikke et nyt barn, hvis der er en, der forlader skolen. Vi er et team på 4-5 voksne, der varetager hovedparten af undervisningen i indskolingen.

Indskolingen er bygget op om projektorienteret læring. Det vil sige, at undervisningen tager udgangspunkt i, børnenes nysgerrighed, og fagene bygges ovenpå dette. 0. klasse er en del af den projektbaserede læring i det omfang, at vi skønner, at de vil kunne bidrage og deltage. I 0. klasse er det vores erfaring, at børnene i starten har rigeligt at gøre med at finde ud af at gå i skole.

0. klasse

Undervisningen bygger på sang, musik og bevægelse, hvilket støtter den sociale, motoriske og faglige udvikling. Det sikrer også, at den stille elev udvikler sig til “at turde”, mens den aktive elev får brugt sin energi positivt. Der tages hensyn til børnenes forskellige læringsstile, hvorfor der både er noget til øjet, øret og kroppen i al indlæring. Netop denne undervisningsform ser vi som grunden til, at mange elever, der starter i 1. klasse kan læse.
Vi er sammen med 1. og 2. klasse når det giver mening i dagligdagen, og når 0. klasse skal snuse til at arbejde projektorienteret. Vi samarbejder også med resten af skolen i temauger. Vi har også en venskabsklasse – nemlig 9. klasse. For mange af børnene giver det tætte relationer til en eller flere af de største børn på skolen – til stor glæde for begge parter. Vi har en tæt og god kontakt til skolens egen SFO, som gør, at barnet støttes og følges hele vejen rundt i det daglige. Skole/hjemsamarbejdet er tæt og foregår både personligt, telefonisk og via mail.

Ekskursioner og ture er en vigtig del af undervisningen, og der er mulighed for at tage på tur hver onsdag.

1.  og 2. klasse
I udgangspunktet arbejdes der med projektbaseret undervisning. Det betyder, at der er en anderledes fagrække for 1. og 2. klasse end andre steder. For eksempel fylder de klassiske fag som dansk, matematik og engelsk ikke meget på skemaet, men det gør til gengæld projekt, læsebånd og bevægelse samt mulighedernes dag. Vi går ikke på kompromis med det faglige indhold i timerne, men vi tror på, at børn lærer bedst, hvis det vi underviser i, og måden vi gør det på, tager udganghspunkt i børnenes naturlige nysgerrighed. Vi undervisningsdifferentierer på flere måder og skaber dermed mulighed for pige/drenge grupper, niveaudelte grupper og ekstra tid til fordybelse. Vi arbejder også med elevernes sociale udvikling, så vi skaber forudsætninger for hensigsmæssige sociale relationer og for positiv opførsel.
Vi samarbejder med 0. klasse i det omfang, hvor det er formålstjeneligt. Vi samarbejder også med resten af skolen i temauger, og vi har fællestime sammen med 0. klasse hver fredag. Vi har en tæt og god kontakt til skolens egen SFO, som gør, at barnet støttes og følges hele vejen rundt i det daglige. Skole/hjemsamarbejdet er tæt og særdeles vigtigt. Det foregår både personligt, telefonisk og via mail.

Ekskursioner og ture er en vigtig del af undervisningen. Sammen med 0. klasse, har vi en fast turdag hver onsdag (der dog også kan bruges til andet end tur), hvor indholdet flettes sammen med undervisningen.